මුද්රිත, විකාශන සහ ඩිජිටල් වේදිකා ඇතුළත් ශ්රී ලංකාවේ මාධ්ය මහජනතාව දැනුම්වත් කිරීම, අදහස් හැඩගැස්වීම සහ සමාජ වටිනාකම් පිළිබිඹු කිරීම සඳහා තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි. එය රට පුරා සිටින මිලියන සංඛ්යාත ජනතාව වෙත අධ්යාපනය, දැනුම්වත් කිරීම සහ උපදේශනය සඳහා ප්රබල මෙවලමක් ලෙස සේවය කරයි. ඒ අනුව වර්තමාන මාධ්ය මත පදනම් වූ ලෝකයේ, අප දිනපතා පරිභෝජනය කරන අන්තර්ගතය අපගේ ජීවිතයට සහ සමාජයට ප්රබල බලපෑමක් ඇති කරයි. ප්රවෘත්ති ලිපි සහ රූපවාහිනී වැඩසටහන්වල සිට සමාජ මාධ්ය පළ කිරීම් සහ සබැඳි වීඩියෝ දක්වා, මාධ්ය ලෝකය පිළිබඳ අපගේ අවබෝධය හැඩගස්වයි, අපගේ මතයට බලපෑම් කරයි, සහ අපගේ හැසිරීම් මෙහෙයවයි.
ළමයාට මාධ්යයේ බලපෑම
සංජානන හා චිත්තවේගීය වර්ධනයේ තීරණාත්මක අවධියක සිටින ළමුන් සඳහා, මාධ්ය නිරාවරණයේ බලපෑම් වඩාත් වැදගත් විය හැකිය. ඔවුන් දකින රූප, ඔවුන් අසන කථා සහ ඔවුන්ට ලැබෙන පණිවිඩ ඔවුන්ගේ සංජානන, ආකල්ප සහ හැසිරීම් දීර්ඝකාලීනව හැඩගස්වා ගත හැකිය. ළමයින් ඉතා ආකර්ෂ ධෑය, තොරතුරු අවශෝෂණය කර ගන්නා අතර මාධ්යයන්හිදී ඔවුන් නිරීක්ෂණය කරන දේ මත පදනම්ව හැසිරීම් ආකෘති නිර්මාණය කරයි. මෙය ඔවුන්ගේ ආත්ම අභිමානය සහ ශරීර රූපයේ සිට සමාජ සම්මත සහ සබඳතා පිළිබඳ ඔවුන්ගේ අවබෝධය දක්වා සියල්ලටම බලපෑ හැකිය. ඍණාත්මක හෝ නුසුදුසු මාධ්ය නිරූපණ කාංසාව, බිය සහ ව්යාකූලත්වයට හේතු විය හැකි අතර ධනාත්මක සහ අධ්යාපනික අන්තර්ගතයන් ඉගෙනීම සහ සෞඛ්ය සම්පන්න සංවර්ධනය ප්රවර්ධනය කළ හැකිය.
මාධ්ය භාවිතාවේදී ළමුන්ගේ අයිතීන් උල්ලංඝනය කිරීම
එබැවින්, නිසි මාර්ගෝපදේශ නොමැතිව, මාධ්යයේ ළමුන් නිරූපණය කිරීම බොහෝ විට ගැටලු සහගත විය හැකි අතර සදාචාරාත්මක ගැටළු රාශියක් මතු කර ඇත. කම්පන සහගත සිරස්තල සහ ග්රැෆික් අන්තර්ගත මගින් අවධානය සහ ආකර්ෂණය කර ගැනීමට උත්සාහ කරන සංවේදී වාර්තාකරණය, අදාළ සිදුවීමට සම්බන්ධ වූවන්ට ඇති විය හැකි හානිය සැලකිල්ලට නොගෙන වාණිජමය වාසි සඳහා ළමා කථා ප්රයෝජනයට ගත හැකිය. මාධ්යවේදීන් පුද්ගලික අවස්ථාවන්ට අනවසරයෙන් ඇතුළු වන හෝ නිසි අවසරයක් ලබා ගැනීමට අපොහොසත් වන ආක්රමණශීලී ආවරණය, අනවශ්ය පරීක්ෂාවකට සහ විනිශ්චයකට ඔවුන්ව නිරාවරණය කරමින් පුද්ගලිකත්වයට සහ අභිමානයට ඇති දරුවන්ගේ අයිතිය උල්ලංඝනය කළ හැකිය.
එපමණක් නොව, අපයෝජනයට, ප්රචණ්ඩත්වයට හෝ ස්වභාවික විපත්වලට ගොදුරු වූවන් වැනි දුක්ඛිත අවස්ථාවන්හිදී ළමයින් නිරූපණය කිරීම තරුණ මනසට ක්ෂණික හා කල්පවත්නා බලපෑම් ඇති කළ හැකිය. එවැනි අන්තර්ගතයන්ට නිරාවරණය වන දරුවන්ට කාංසාව, බිය සහ ව්යාකූලත්වය අත්විඳිය හැකිය, ඔවුන්ගේ මානසික සහ චිත්තවේගීය යහපැවැත්මට බලපෑම් කළ හැකිය. සෘණාත්මක හා කම්පන සහගත රූපවලට නැවත නැවත නිරාවරණය වීමෙන් දරුවන් ප්රචණ්ඩත්වයට හා දුක් වේදනාවලට ගොදුරු විය හැකි අතර, දිගුකාලීන මානසික බලපෑම් ඇති කරයි. තවද, සාවද්ය හෝ පක්ෂග්රාහී වාර්තාකරණයෙන් හානිකර ඒකාකෘති සහ අපකීර්තිය ස්ථීර කළ හැකි අතර, එය දරුවන් තමන් සහ අන් අයව දකින ආකාරය කෙරෙහි බලපායි.
ඩිජිටල් උපාංග සහ අන්තර්ජාලයට ප්රවේශ වීම වැඩි වීම හේතුවෙන් ළමුන් අතර මාධ්ය භාවිතාව ඉහළ යමින් පවතින ශ්රී ලංකාවේ, මාධ්ය භාවිත කරන්නන් (මාධ්යවේදීන්, සමාජ මාධ්ය භාවිතයේ යෙදෙන්නන් සහ පුරවැසි මාධ්යකරණයේ යෙදෙන්නන්) සඳහා ජාතික මාර්ගෝපදේශ ස්ථාපිත කිරීම අත්යවශ්ය වේ. මෙම මාර්ගෝපදේශ මඟින් ළමා අයිතිවාසිකම් ආරක්ෂා කිරීම, ඔවුන්ගේ අභිමානය ආරක්ෂා කිරීම සහ ඔවුන්ගේ යහපැවැත්මට ප්රමුඛත්වය දීම මාධ්ය හා සම්බන්ධ සියලු ක්රියාකාරකම් සහතික කරනු ඇත. එවැනි පියවරකින් තොරව, දරුවන්ට ඔවුන්ගේ මානසික සහ චිත්තවේගීය සෞඛ්යට අහිතකර බලපෑම් ඇති කළ හැකි හානිකර අන්තර්ගතයන්, සංවේදී පුවත් සහ ආක්රමණශීලී වාර්තාකරණ පිළිවෙත්වලට නිරාවරණය වීමේ අවදානමක් ඇත.
ජාතික මාර්ගෝපදේශයක් නොමැති වීම
ජාතික මාර්ගෝපදේශ නොමැති විට, මාධ්ය වෘත්තිකයන්ට මෙම සදාචාරාත්මක අභියෝග වෙත ගමන් කිරීමට අවශ්ය රාමුවක් නොමැති විය හැකි අතර, එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස ළමුන්ගේ නොගැළපෙන සහ බොහෝ විට හානිකර නිරූපණයන් සිදු වේ. සවිස්තරාත්මක මාර්ගෝපදේශ ස්ථාපිත කිරීමෙන්, ළමයින් සම්බන්ධ මාධ්ය ආවරණය සංවේදීතාවයෙන්, ගෞරවයෙන් සහ හානිය අවම කිරීම සඳහා කැපවීමෙන් සිදු කරන බව සහතික කළ හැකිය. මෙම මාර්ගෝපදේශ දරුවන්ගේ යහපතට ප්රමුඛත්වය දෙන, ඔවුන්ගේ අයිතීන් සුරැකීමේ සහ ඔවුන්ගේ සෞඛ්ය සම්පන්න සංවර්ධනයට සහ යහපැවැත්මට සහාය වන මාධ්ය පරිසරයක් පෝෂණය කරන වගකිවයුතු පුවත්පත් කලාවක් ප්රවර්ධනය කරනු ඇත. සවිස්තරාත්මක මාර්ගෝපදේශ ස්ථාපිත කිරීමෙන් සහ වගකිවයුතු මාධ්ය භාවිතයක් ප්රවර්ධනය කිරීමෙන්, දරුවන්ගේ සෞඛ්ය සම්පන්න සංවර්ධනයට සහාය වන මාධ්ය පරිසරයක් නිර්මාණය කිරීමෙන් ඔවුන් මාධ්යයෙන් සිදුවන හානියෙන් ආරක්ෂා කර ලෝකය පිළිබඳ ධනාත්මක සහ දැනුම්වත් දැක්මක් පෝෂණය කරයි.
ළමා අයිතිවාසිකම් ආරක්ෂා කිරීමට සහ මාධ්ය ආවරණය ඔවුන්ගේ අභිමානයට සහ යහපැවැත්මට ගරු කරන බව සහතික කිරීම සඳහා සමස්ත මාධ්ය භාවිතාවේ සදාචාරාත්මක ප්රමිතීන් ප්රවර්ධනය කිරීම අත්යවශය වේ. වාර්තාකරණයේදී සදාචාරාත්මක තීරණ ගැනීමේදී මඟ පෙන්වන පැහැදිලි, බලාත්මක කළ හැකි ප්රමිතීන් සැකසීමේදී මාධ්යවේදීන් සඳහා පමණක් නොව මාධ්ය භාවිතාවේ යෙදෙන සමස්ත සමාජය සදහාම ජාතික ආචාර ධර්ම පද්ධතියක් ඉතා වැදගත් වේ. එමඟින් ළමයින්ට අදාළ සියලුම මාධ්ය අන්තර්ගත ඉහළම සදාචාර ප්රමිතීන් රකින බව සහතික කරමින් නිරවද්යතාව, සාධාරණත්වය සහ පෞද්ගලිකත්වයට ගරු කිරීම වැනි මූලික මූලධර්මවල මුල් බැස ගත යුතුය.
නිරවද්යතාව
වාර්තාකරණයේ නිරවද්යතාව ප්රමුඛ වේ. විශේෂයෙන්ම ළමුන් සම්බන්ධ වැරදි තොරතුරු පැතිරීම වැළැක්වීම සඳහා ප්රකාශනයට පෙර තොරතුරු සත්යාපනය කිරීමට මාධ්යවේදීන් කැපවිය යුතුය. වැරදි වාර්තාකරණය ළමයින්ට අසාධාරණ ලෙස අපකීර්තියට පත් කිරීම සහ ඔවුන්ගේ පවුල් අතර අනවශ්ය භීතියක් ඇති කිරීම ඇතුළු දරුණු ප්රතිවිපාක ඇති කළ හැකිය. එබැවින්, විශ්වසනීයත්වය පවත්වා ගැනීමට සහ දරුවන්ගේ කීර්ති නාමය ආරක්ෂා කිරීමට දැඩි කරුණු පරීක්ෂා කිරීමේ සහ වගකිවයුතු මූලාශ්රවල වැදගත්කම ජාතික මාර්ගෝපදේශ මගින් අවධාරණය කළ හැකිය.
සාධාරණත්වය
සාධාරණත්වය යනු මාධ්ය වාර්තාකරණයට සහ භාවිතාවට අනුබල දිය යුතු තවත් වැදගත් මූලධර්මයකි. පක්ෂග්රාහීව හෝ අගතියකින් තොරව කතාවක සියලු පැති නියෝජනය වන පරිදි සමබර ආවරණයක් සැපයීමට උත්සාහ කළ යුතුය. පක්ෂග්රාහී හෝ ඒකපාර්ශ්වික කථා ඒකාකෘති චිරස්ථායී කිරීමට සහ සමාජ අපකීර්තියට දායක විය හැකි බැවින්, දරුවන් සම්බන්ධ ගැටලු වාර්තා කිරීමේදී මෙය විශේෂයෙන් වැදගත් වේ. ආචාර ධර්ම සංග්රහය මඟින් ළමයින් සාධාරණ ලෙස නිරූපණය කළ යුතු අතර සුදුසු අවස්ථාවලදී ඔවුන්ගේ කටහඬ ඇතුළත් කළ යුතුය.
පෞද්ගලිකත්වයට ගරු කිරීම
දරුවන්ගේ අයිතිවාසිකම් සහ ගෞරවය ආරක්ෂා කිරීමේදී පෞද්ගලිකත්වයට ගරු කිරීම ඉතා වැදගත් වේ. විශේෂයෙන් මාධ්ය වෘත්තිකයන් දරුවන්ගේ අනන්යතාව ආරක්ෂා කිරීමට උනන්දු විය යුතුය, විශේෂයෙන් අපයෝජන සිද්ධීන්, නීතිමය කරුණු හෝ වෛද්ය තත්වයන් වැනි සංවේදී අවස්ථාවන්හිදී. දරුවෙකුගේ අනන්යතාව හෙළි කිරීම, ඔවුන්ට හිරිහැර කිරීම, සමාජ කොන් කිරීම හෝ ශාරීරික අනතුර ඇතුළු අමතර හානියකට නිරාවරණය විය හැකිය. දරුවන්ගේ පෞද්ගලිකත්වය ආරක්ෂා කිරීම සඳහා අවශ්ය අවස්ථාවලදී දෙමාපියන්ගෙන් හෝ භාරකරුවන්ගෙන් කැමැත්ත ලබා ගැනීම සහ තොරතුරු නිර්නාමික කිරීම සම්බන්ධයෙන් ජාතික මාර්ගෝපදේශ දැඩි නීති ක්රියාත්මක කළ යුතුය.
දරුවාගේ ස්වයං ප්රතිරූපය
මාධ්යන්හිදී ළමුන්ගේ නිරූපණය ධනාත්මක සහ නිවැරදි නියෝජනය අවධාරණය කරමින් ඉතා සැලකිල්ලෙන් යුතුව හැසිරවිය යුතුය. මෙයින් අදහස් කරන්නේ දරුවාගේ ස්වයං ප්රතිරූපයට හානි කළ හැකි සහ සමාජ අගතීන් ශක්තිමත් කළ හැකි සංවේදී සහ ඒකාකෘති මග හැරීමයි. මාධ්ය ආවරණය දරුවන්ගේ ශක්තීන් සහ ජයග්රහණ ඉස්මතු කළ යුතු අතර, ඔවුන් සුවිශේෂී දක්ෂතා සහ හැකියා ඇති පුද්ගලයන් ලෙස නිරූපණය කළ යුතුය. ජාතිය, ස්ත්රී පුරුෂ භාවය, සමාජ ආර්ථික තත්ත්වය හෝ වෙනත් ලක්ෂණ අනුව වෙනස් කොට සැලකීමකින් තොරව දරුවන් ඉදිරිපත් කිරීමට ආචාර ධර්ම සංග්රහය මාධ්යවේදීන් දිරිමත් කළ යුතුය.
ජාතික ආචාරධර්ම පද්ධතියක් ස්ථාපිත කිරීම
තවද, ආචාර ධර්ම සංග්රහය මඟින් ළමුන් පිළිබඳ වාර්තා කිරීමේ නිශ්චිත සදාචාරාත්මක කරුණු පිළිබඳව මාධ්යවේදීන් සඳහා අඛණ්ඩ අධ්යාපනය සහ පුහුණුව ප්රවර්ධනය කළ යුතුය. ළමා මනෝවිද්යාව, බාල වයස්කරුවන්ගේ නෛතික අයිතිවාසිකම් සහ ළමා සංවර්ධනය කෙරෙහි මාධ්ය නිරාවරණයෙන් ඇති විය හැකි දිගුකාලීන බලපෑම් පිළිබඳ අවබෝධය මෙයට ඇතුළත් වේ.
ජාතික ආචාර ධර්ම පද්ධතියක් ස්ථාපිත කිරීම සහ ඒවා පිළිපැදීමෙන්, මාධ්ය භාවිතය දරුවන්ගේ යහපැවැත්මට සහ සංවර්ධනයට ධනාත්මක ලෙස දායක වන බව සහතික කළ හැකිය. සදාචාරාත්මක මාධ්ය භාවිතය තනි පුද්ගල දරුවන් ආරක්ෂා කරනවා පමණක් නොව, සියලු දරුවන්ගේ අයිතිවාසිකම් සහ අභිමානය රැකෙන සහ ගරු කරන වඩාත් සාධාරණ සහ දයානුකම්පිත සමාජයක් පෝෂණය කරයි. එමෙන්ම ජාතික මාර්ගෝපදේශයක් මඟින් සදාචාරාත්මක මාධ්යවේදය සඳහා රාමුවක් සපයනු ඇත, හානිය අවම කරන සහ අපගේ දරුවන්ගේ සෞඛ්ය සම්පන්න සංවර්ධනයට හිතකර මාධ්ය පරිසරයක් පෝෂණය කරන වගකිවයුතු වාර්තාකරණය ප්රවර්ධනය කරයි. මාධ්ය භාවිතයන් නියාමනය කිරීමට ක්රියාශීලී පියවර ගැනීමෙන්, අපට අපගේ ළාබාලතම සහ වඩාත්ම අවදානමට ලක්විය හැකි පුරවැසියන් මාධ්ය නිරාවරණයේ ඇති විය හැකි අහිතකර බලපෑම්වලින් ආරක්ෂා කර ගත හැකි අතර, සැමට වඩාත් ආරක්ෂිත, වඩා සහායක මාධ්ය දර්ශනයක් සහතික කරයි.